ZOSIA
Czwartek 27.02
22:15 - 22:30 - Parę obrazków z historii ZOSI
Niedługa okolicznościowa tyrada na (rzekome?) 20-lecie ZOSI. Skromnie ilustrowana zdjęciami (niektóre będą Dość Zaskakujące). Wygłoszona przez zakłopotanego autora na zamówienie organizatorów. - Jerzy Marcinkowski
22:35 - 22:50 - Co się zmieni?
Nowa ustawa, nowy statut, nowa strategia rozwoju, a wkrótce nowy rektor - opowiem o zmianach, przez które przechodzi obecnie Uniwersytet i o tym, jaki wpływ mają one na nasz instytut. - Jakub Michaliszyn
23:00 - 23:45 - Równoważność automatów z lekką nutką algebry
Chciałbym zaprosić na krótką podróż po - tak mi się wydaje - Drugim Instytucie. Spojrzymy na Prosty Fakt o Rozstrzygalności, zadumamy nad Błogosławionym Twierdzeniem o Bazie, przejdziemy przez zręby Geometrycznych Intuicji, a w nagrodę pokaże nam się proste zadanko z JFiZO. - Kamil Szubiński
23:50 - 0:20 - O kryptografii kwantowej słów kilka
Czy kryptografia kwantowa jest w stanie zapewnić bezwarunkowo bezpieczną komunikację? Perspektywy i problemy w implementacji protokołów kwantowej dystrybucji klucza. - Stanisław Bzdęga
0:25 - 0:40 - Czego mogą nas nauczyć gry wideo?
Według raportu przedsiębiorstwa Newzoo z 2017 roku na całym świecie w gry komputerowe gra ok 2,2 miliarda osób. Na wiele różnych sposobów próbuje się wykorzystać fenomen gier komputerowych. Pierwszą instytucją, która znalazła pożytek z gier, było wojsko amerykańskie, które w latach 50. XX wieku zaczęło je stosować w formie symulacji do szkolenia żołnierzy. Sektor biznesowy stosuje gry do ćwiczenia u pracowników zdolności współzawodnictwa oraz nowoczesnego zarządzania. Ja i mi podobni zastanawiamy się z kolei, jak można wykorzystać gry w edukacji. Na wykładzie chciałbym zrobić przegląd gier, które podjęły już ten temat i zaprezentuję swoje "osiągnięcia" w tym zakresie. - Krzysztof Piecuch
0:45 - 1:15 - Tam, gdzie informatyka spotyka się z naturą
Informatyk też czasem powinien wyjść na dwór. Patrząc w niebo czy pod nogi można dokonać obserwacji, które przerodziły się w ciekawe algorytmy. Badając naturę za pomocą mikroskopu znajdziemy kilka kolejnych pomysłów wartych uwagi. A gdyby tak, zamiast jedynie się inspirować, po prostu wykorzystać naturę do rozwiązania naszego problemu? - Jakub Nowosielski
Piątek 28.02
18:30 - 19:00 - Wykład Polecany - The Good, the Bad and the Ugly: przypadki projektowania treści
Aplikacje internetowe bez wątpienia ułatwiają nam życie. Projektując je, musimy jednak pamiętać, że wciąż opieramy się na schemacie komunikacji człowieka z człowiekiem. Dlatego tak dużą rolę gra w nich tekst i to, jak zwracamy się do użytkownika. W trakcie prezentacji pokażemy, jak wyczarować odpowiedni komunikat, czego unikać, a na co zwrócić szczególną uwagę. Pośmiejemy się też razem z najciekawszych przypadków i spóbujemy je przeanalizować. - Magdalena Miąc i Edyta Rakowska z firmy Siemens Digital Logistics
19:05 - 19:50 - Wykład Polecany - End-to-end pipelines for speeding up the world
How to decrease mortality rate in Sub-Saharan Africa? Can we help to address the global hunger? Turns out that even in the world of big data, we can't answer the most simple questions about soil and health. I will share with you a story about bringing hacker spirit to meet Sustainable Development Goals - designing scalable pipelines for collection, analysis and visualization of data, and how agricultural awareness made me vegetarian. - Mateusz Urbańczyk z firmy QED
20:05 - 20:50 - Zastosowanie Machine Learning w optymalizacji kluczowych procesów w firmach
Machine Learning (ML) wykorzystuje się w optymalizacji kluczowych procesów w firmach od lat. Na przykładzie firm windykacyjnych przedstawię, na czym polega takie zastosowanie. Dodatkowo pokażę, jakie elementy stanowią istotną trudność w praktycznym ML. Choć pokazane na konkretnym przykładzie, przedstawione wyzwania oraz sposób ich zaadresowania mają charakter ogólny i pojawiają się w innych obszarach biznesowych. - Artur Suchwałko z firmy Quantup
20:55 - 21:25 - DigitalJS, czyli o uczeniu logiki cyfrowej
Kilka lat temu - po zmianach w programie "Architektur systemów komputerowych" i pierwszej edycji "Programowania układów FPGA" - zrodził się pomysł wprowadzenia nowego przedmiotu poświęconego projektowaniu układów cyfrowych. Bardzo chciałem, żeby był to przedmiot praktyczny i żeby na nim studenci nie oglądali tylko tych alegorycznych gór na obrazkach, ale rzeczywiście chodzili po nich i ubrudzili sobie przy tym rączki i nóżki. Niestety, odkryłem, że nie istnieje narzędzie dydaktyczne, które spełniałoby moje wymagania. Napisałem więc własne. - Marek Materzok
21:30 - 22:15 - Mikrokomputer COBRA 1
Opowieść o czasach, w których komputery były na tyle proste, że można było je zbudować w jeden wieczór na podstawie instrukcji z gazety. Przedstawię zasadę działania tytułowego komputera i opowiem, jak można go zaprogramować na FPGA. - Mateusz Maciejewski
22:25 - 22:55 - Failing to compile for fun and profit
Zabawa błędami kompilacji i nie tylko, czyli jak nie zabezpieczać sprawdzaczek, web IDE i kompilatorów online. Czy da się czytać pliki (nie) kompilując programu? Jest to możliwe! - Jan Mazur
23:00 - 23:45 - [Nie] Jesteś Anonimowy w Sieci - o tym jak stalkować przestępców i nie tylko
Codziennie w internecie pojawiają się niezliczone ilości nowych zdjęć, filmików czy postów. Miliony ludzi, ukrytych za wymyślnymi loginami, czuje się bezpieczna, odseparowana od prawdziwego świata. Niskiej jakości filmy ukazują zakapturzonych ludzi, którzy czując się bezkarnie znęcają się nad zwierzętami. Influencerki, nie podające nigdzie swoich adresów, czują się bezpiecznie odgrodzone ekranami od swoich psychofanów. A osoby prowadzące setki fake kont na portalach społecznościowych i forach zachwalają swoją przebiegłość. Czy faktycznie nie da się ich namierzyć? Na swojej prezentacji pokażę, że da się to zrobić i to nie będąc osobą wybitnie techniczną. - Piotr Szymajda
23:55 - 0:40 - Jeden symbol by połączyć 630 tysięcy ludzi
Zapraszam do wysłuchania opowieści o symbolu, który towarzyszy każdemu wrocławianinowi od najmłodszych lat. Też dlatego, że mieści się na każdym ważniejszym budynku komunalnym w mieście. Mowa oczywiście o herbie Wrocławia :) Przybliżę Wam historię jego powstania, jego zmian oraz wyjaśnię, jakie znaczenie niesie ze sobą każde z pięciu pól herbu. Oczywiście nie zabraknie zdjęć z całego miasta :D Może zgadniecie, gdzie je znalazłem? W końcu ten sam herb nie musi wyglądać wszędzie tak samo... - Rafał Kaleta
0:45 - 1:30 - Dominacja 2D nad 3D, czyli jak dziewczynki z anime doprowadzą do zagłady ludzkości
Japonia. Kraj Kwitnącej Wiśni. Magiczna kraina leżąca po drugiej stronie świata. Jej mieszkańcy od wieków zaskakują resztę globu swoimi innowacjami. Od eleganckiego i jakże skutecznego narzędzia do utylizacji wieśniaków, po wysokiej klasy elektronikę i herbaciane Kit Katy. Japończycy są również odpowiedzialni za twór, którego skali wpływów nikt się nie spodziewał. Na początku były to tylko nieszkodliwe komiksy i animacje. Jednak w miarę rozwoju branży stworzono byt idealny. Powstanie perfekcyjnego substytutu życiowego partnera zachwiało równowagą kosmosu. Mimo tego, ci szaleńcy nie zatrzymali się. Zaczęli powielać cudowny schemat. I robią to do dziś. Ku mojej uciesze, a waszej zagładzie. - Jan Wnęk i Jakub Mrowiec
Sobota 29.02
18:30 - 18:50 - Wykład Polecany - Evercookie
Męczą was wszechobecne wyskakujące okienka z informacją o byciu śledzonym przez stronę? A czy wiecie, że ciasteczko sesyjne nie jest jedynym sposobem na identyfikowanie użytkownika? W kilkanaście minut opowiem o innych rozwiązaniach, skupiając się na najbardziej wrednym z rozwiązań. - Grzegorz Byrka z firmy Fingo
18:55 - 19:15 - Wykład Polecany - Najmniej efektywny sposób wyznaczania cyfr liczby π
Weźmy dwa bloczki i ścianę. Popychamy pierwszy bloczek tak, żeby uderzył w drugi (zakładamy brak tarcia). Drugi odbija się od pierwszego w stronę ściany, następnie od ściany z powrotem w stronę pierwszego bloczka. W zależności od masy bloczków całość powtarza się kilka razy. Ile? Okazuje się, że przy odpowiedniej różnicy mas liczba odbić drugiego bloczka układa się w cyfry liczby π. Na wykładzie poszukamy gdzie jest schowany okrąg i dlaczego tak się dzieje. - Janusz Dziemidowicz z firmy Ten Square Games
19:20 - 19:50 - Pan Tkacz: Głębokie sieci neuronowe do przemysłowej analizy obrazów
Przedstawię, jak nasi programiści stworzyli produkt do przemysłowej analizy obrazów i w jakich zastosowaniach odnieśliśmy sukcesy na świecie. Z prezentacji będzie można się też dowiedzieć, jakich technologii i w jaki sposób użyliśmy, a także z jakimi problemami zderzyliśmy się w rzeczywistości. Tytułowy Pan Tkacz to polski produkt, silnik wykonawczy dla głębokich sieci neuronowych zapewniający, że wszystko śmiga na produkcji z maksymalną możliwą szybkością. Jeśli wystarczy czasu, pokażę też Zillina, produkt dla wszystkich, którzy tworzą sieci neuronowe do analizy obrazów i chcą łatwo wykonać oznaczanie zbiorów danych. - Michał Czardybon z firmy Adaptive Vision Sp. z o.o.
20:00 - 20:45 - Finding C/C++ memory bugs using the AddressSanitizer
Zapraszam na prezentację o ASAN, czyli narzędziu do znajdowania błędów zarządzania pamięcią w C/C++, które od momentu powstania wykryło już wiele luk m.in. w Chrome, MySQL czy GCC. Pokażę, jak ASAN działa w praktyce i jak jest zaimplementowany. Wspomnę o KASAN (Kernel ASAN), który ostatnio zagościł w jądrach wszystkich głównych SO. Opowiem też o tym, jak w niedalekiej przyszłości wsparcie w procesorach znacząco polepszy możliwości tego narzędzia. - Julian Pszczołowski
20:50 - 21:35 - Miejsce przy stole
Opowiem o generacji Ponurych Łojantów, ich stylu życia oraz najważniejszych osiągnięciach sportowych. Udzielę również wskazówek, jak należy się zachować, jeżeli w górach napotkacie któregoś z weteranów generacji Ponurego Łojanctwa:
Zaproście go do stołu. Zróbcie mu miejsce między Wami. Opowie o barwnych krajach, egzotycznych krajach. Ileż to razy będziecie wstawać wznosząc uroczyste toasty! Po ilekroć zadrży stół od śmiesznych powiedzonek. Weteran zaśpiewa Wam stare Łojanckie pieśni. (parafraza wiersza Włodzimierza Szymanowicza "Zaproście mnie do stołu"). - Leszek Grocholski
21:40 - 22:00 - O sortowaniu w bibliotece STL słów kilka
Zagłębimy się w to, jak i dlaczego właśnie tak zaimplementowane są niektóre algorytmy sortowania w bibliotece STL. Co z tego wynika i w jaki sposób w dwóch linijkach napisać algorytm szybszy niż std::partial_sort? - Wojciech Pawlik
22:10 - 22:40 - Go - język następnej generacji
Go został stworzony w 2009 roku przez Google. Jest to język programowania, który stopniowo zdobywa coraz większą popularność. Na tym wykładzie pokażę, dlaczego jest on jednym z najbardziej lubianych i pożądanych języków programowania. - Bartlomiej Najdecki
22:45 - 23:30 - Komputery w polskich domach w latach 1985 - 1990 - 1995
Opowiem o tym, jak komputery trafiały pod polską papę i eternit w końcówce XX wieku. Było trochę inaczej, niż można przeczytać w książkach o Jobsie czy Gatesie - choćby dlatego, że w przeliczeniu na dolary zarabiało się w Polsce 5% tego, co w USA. A na tle historii - ciekawostki o codziennych wyzwaniach i problemach związanych ze sprzętem i oprogramowaniem. - Tomasz Zieliński
23:35 - 0:05 - Co warto wiedzieć o CSSie w 2020 roku
Czyli layout starymi i nowymi sposobami, podstawy SCSSa, pułapki w specyfikacji, a także zapas narzędzi, które znacznie ułatwiają pracę ze stylami. Również o tym, skąd popularność Tailwinda, czym jest BEM, kiedy Firefox zachowuje się inaczej od Chrome'a, a także z jakich technik korzystają popularne strony. Do tego lista linków rozwijających omawiane tematy. - Paweł Zmarzły
0:10 - 0:40 - Problem Haruhi
W 2011 roku na pewnym popularnym forum padło bardzo ważne pytanie: ile (co najmniej) odcinków anime "Melancholia Haruhi Suzumiyi" należy obejrzeć, by mieć pewność, że obejrzało się wszystkie odcinki w dowolnej kolejności? Jak się okazało, pytanie to, oprócz niezwykłego znaczenia dla każdego fana japońskiej animacji, było też ważne dla matematyków. I od tej pory żaden z nich nie mógł powiedzieć, że anime jest stratą czasu.
Wykład nie wymaga znajomości anime, choć może wymagać podstaw matematyki nauczanych w szkole średniej. - Kamil Matuszewski
Zimowy Obóz Studentów Informatyki A jest coroczną konferencją, gromadzącą około 200 programistów, studentów informatyki oraz wykładowców akademickich.
Organizatorem jest Koło Studentów Informatyki przy Instytucie Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, tegoroczna edycja odbędzie się w Szczyrku.