Kontynuujemy podsumowanie 2024 roku. Tym razem przyjrzeliśmy się danym dotyczącym wystapień. I po raz drugi publikujmy w
Od stażysty do specjalisty — wywiad z Krzysztofem Janią z Comarch
Krzysztof Jania to konsultant ds. wdrożeń w dziale Telco IAA Comarch, który pracę w firmie rozpoczął od udziału w stażu. W wolnych chwilach miłośnik motocykli turystycznych-enduro oraz wspinaczki górskiej.
Iwona: Jak zaczęła się Twoja przygoda z Comarch?
Krzysztof: Moja przygoda z Comarch zaczęła się w 2017 roku od wakacyjnego stażu o profilu telekomunikacja. Dokładnie pamiętam, jakie przydzielono mi wtedy zadanie. Na bazie dokumentacji urządzeń pracujących w sieci DWDM i SDH, miałem utworzyć dopasowanie nazw urządzeń „spływających" z sieci do istniejącego modelu nazewnictwa w naszym OSS. Było to tylko wprowadzenie, ale z perspektywy czasu widzę, że dużo mnie ono nauczyło. Przede wszystkim sporo umiejętności miękkich, równie ważnych w naszej pracy. Samodzielne wyszukiwanie informacji czy dobra komunikacja w zespole projektowym bywają podstawą realizacji kolejnych zadań.
Natomiast jeśli chodzi o moje wykształcenie, to wciąż jestem na etapie realizacji tego zadania :). Pierwszy stopień studiów ukończyłem w 2018 roku — był to kierunek Elektronika i Telekomunikacja na AGH. Potem miałem rok przerwy. Wówczas skupiłem się bardziej na pracy. Aktualnie został mi ostatni semestr i obrona pracy magisterskiej.
Co dało Ci uczestnictwo w programie stażowym? Czego Cię to nauczyło?
Samodzielności oraz obycie w dużym projekcie. Do tego nauczyłem się lepiej organizować swój czas, nakładać priorytety na zadania oraz rozwiązywać problemy w większej grupie. Natomiast od strony technicznej mogłem poświęcić więcej czasu na pracę z bazami danych oraz sprawne analizowanie danych.
Jak potoczyła się Twoja kariera po zakończeniu stażu?
Po stażu trafiłem do działu wdrożeń w Telco IAA (Intelligent Assurance & Analytics). Naszym zadaniem jest monitorowanie zdarzeń i awarii. Na podstawie danych inwentorowych zgromadzonych przez OSS jesteśmy w stanie przeprowadzać analizy i połączyć pewne zdarzenia ze sobą całkowicie automatycznie — nawet pomiędzy różnymi domenami sieci. Celem jest stworzenie systemu, który będzie zarządzał siecią automatycznie (tzw. zero-touch management), sam analizował przyczyny zdarzeń i przekazywał operatorom najbardziej potrzebne informacje. Zmniejsza to koszt utrzymania sieci i zasobów oraz czas potrzebny do naprawy.
Na czym dokładnie polega ta praca?
Sam wdrażam funkcjonalności z produktu Fault Management oraz Korelacji Topologicznych. Jest to jeden moduł odpowiadający za gromadzenie alarmów z sieci i przeprowadzanie na nich różnych analiz i operacji. Głównym atutem tego produktu jest możliwość skorelowania ze sobą alarmów, bazując na znajomości topologii sieci. Często jest tak, że jedna awaria może być zasygnalizowana przez wiele urządzeń w tym samym czasie. Celem takiej korelacji jest znalezienie tego alarmu (root-cause), który jest przyczyną. Jesteśmy w stanie zredukować liczbę alarmów widzianych przez operatora nawet o 95%. Jest to cenna informacja, ponieważ dzięki niej można szybciej naprawić zaistniałą awarię.
Jako konsultant ds. wdrożeń moim zadaniem jest analiza potrzeb klienta, konfigurowanie systemu, wsparcie i szkolenie. Wiąże się to z podróżami biznesowymi i przeprowadzeniem warsztatów w biurach klientów. Jest to najlepsza forma nawiązania wzajemnego zrozumienia i daje nam możliwość szczegółowego pokazania produktu. Dobrym przykładem jest nasze ostatnie wdrożenie dla koreańskiego operatora LGU+, gdzie mimo dużych problemów związanych z barierą językową czy zderzeniem z inną kulturą pracy, udało nam się pomyślnie dostarczyć gotowy produkt, z którego są niesamowicie zadowoleni :).
Czy poleciłbyś innym studentom udział w programie stażowym? Dlaczego?
Jak najbardziej polecam — staż w Comarch to dobry pomysł na start i możliwość poszerzenia swoich kwalifikacji. Pracujące tu osoby chętnie dzielą się swoją wiedzą, a elastyczny czas pracy pozwala na kontynuowanie studiów.
Czego można się spodziewać, aplikując na staż w Comarch? Na co powinni przygotować się przyszli stażyści?
Można spodziewać się pracy w wielu zagranicznych projektach i z nowymi technologiami (np. przykład 5G). Wyjazdy zagraniczne i wdrożenia z klientem bywają trudne i wymagające, jednak po powrocie z delegacji od razu widać, że praca i wysiłek miały sens. Mamy satysfakcję, gdy widzimy, jak klient faktycznie korzysta z produktu, który sami stworzyliśmy i jest z niego zadowolony — jak i czujemy, że z każdym takim wyjazdem nauczyliśmy się wielu przydatnych rzeczy.
Gdybyś mógł udzielić młodszym kolegom jednej zawodowej rady, co chciałbyś im przekazać?
Przede wszystkim — nie bać się podejmować nowych wyzwań. Każde działanie czegoś nas nauczy — nawet jeśli nie pójdzie do końca po naszej myśli, wyjdziemy z niego odrobinę mądrzejsi. Oceniać się trzeba — jednak niezbyt surowo — porównywać najlepiej tylko ze sobą z przeszłości. A tak poza tym, to warto czasem zająć głowę czymś innym niż pracą i nauką :)
Blog - najnowsze wpisy
Zebraliśmy dla Was informacje, jakie treści najczęściej czytaliście w Crossweb w minionym roku. W ten sposób powstał ran
Jako entuzjastka nowych technologii i regularna uczestniczka branżowych wydarzeń, zawsze szukam konferencji, które nie t
Rok 2025 zapowiada się jako kolejny krok w rozwoju HR, pełen innowacji, wyzwań ifascynujących wydarzeń, które będą miały
Strony www dla firm zbudowane na miarę. O, jak dobrze to brzmi... i zaskakująco trafnie, jeśli bierzesz pod uwagę, jak d
WaysConf to dwudniowa konferencja dla wszystkich osób związanych z szeroko pojętym środowiskiem UX – projektantów, badac