Kontynuujemy podsumowanie 2024 roku. Tym razem przyjrzeliśmy się danym dotyczącym wystapień. I po raz drugi publikujmy w
Gratka dla developerów – ścieżki UX, GameDev i Front-end na konferencji 4developers w pigułce.
USER EXPERIENCE
Już o 9 rozpoczął się wykład Igora Farafonow pt. “Odpowiedzialność UXa – czyli co możemy i czego nie powinniśmy mówić naszym klientom?” dotyczący dobrych i złych decyzji projektowych. Większość zainteresowanych mogła być zaskoczona, kiedy okazało się, że font “Comic Sans” nie spisuje strony firmowej na straty - użyty w dobrze zaprojektowanym sklepie internetowym, nie wpływa (lub ma wpływ jedynie w bardzo niewielkim stopniu) na ocenę użyteczności. Zostało też wytłumaczone - dlaczego w projektowaniu funkcjonalności nie powinniśmy kierować się tylko danymi analitycznymi oraz jak ważny jest kontekst otrzymywanych z analizy informacji. W kolejnej godzinie uczestnicy mieli okazję posłuchać prelekcji Michała Mycki “Racjonalnie o emocjach użytkowników w badaniach UX”. Omówione zostały liczne metody badania reakcji użytkowników - nie tylko nowoczesny eyetracking czy psychofizjologiczne GSR i EMG, ale także tradycyjne metody. Wyjaśnione zostało: które badania (i w jaki sposób) warto przeprowadzić sprawdzając nową wersję aplikacji. Ostatni wykład przed przerwą lunchową prowadził Jakub Danecki, próbując wytłumaczyć na czym polega metoda Design Thinking. W swojej prelekcji “Jak rozpoznać potrzeby użytkownika? Design Thinking i poszukiwanie nowej wartości.” zawarł liczne, obrazowe anegdoty, dzięki którym uczestnicy z łatwością mogli wyobrazić sobie: na czym polega myślenie “poza pudełkiem”.IT PROJECT MANAGMENT
Przed południem udało mi się zajrzeć na wykład “Dlaczego developerzy nie lubią Scrum?” prowadzony przez Krystiana Kaczora. Podczas tego przemówienia wyjaśnione zostały wszystkie podstawowe błędy w pojmowaniu metodyki Agile, skupiające się głównie wokół wprowadzania Scrum’a “na siłę” oraz pojęcia daily scrum często (błędnie) traktowanego przez programistów jako forma spowiedzi.FRONT-END
Wykład Andrzeja Mazura pt. “A-Frame wirtualna rzeczywistość dla frontend developerów” rozpoczął się tuż po obiedzie, wypełniając salę po brzegi zainteresowanymi słuchaczami. Nic dziwnego! Rozwijająca się dynamicznie technologia VR to jeden z głównych tematów tegorocznych konferencji. Podczas prelekcji uczestnicy dowiedzieli się o możliwościach wirtualnej rzeczywistości tworzonej w przeglądarkach internetowych za pomocą WebGL - rozszerzenia języka JavaScript oraz frameworkach do trójwymiarowego modelowania - three.js oraz A- FRAME. Kolejna prelekcja “JavaScript Performance mierzenie i automatyzacja” wygłoszona przez Piotra Kabacińskiego dotyczyła testów aplikacji JSowych zarówno obciążeniowych, jak i szybkości przetwarzania. Wymienione i krótko opisane pod względem możliwości i sposobów działania, zostały też środowiska testowe takie jak: jsPerf i benchmarkjs.GAMEDEV
“Interfejs użytkownika w wirtualnej rzeczywistości: ewolucja HUD'a w grze Detached” to temat wykładu Tomasza Bilnickiego, dotyczącego właśnie gry Detached, stworzonej przez katowickie studio Anshar Studios, która została zaprojektowana do użycia z goglami Oculus Rift i HTC Vive. Uczestnicy dowiedzieli się jakie problemy napotkał zespół, próbując dopasować HUD do kosmicznego świata gry. Podstawowe założenia prezentacji informacji o świecie gry rządzą się swoimi prawami czytelnością, możliwością skupienia wzorku, nie przełamywaniem immersji oraz byciem elastycznym w stosunku do ekranu rozgrywki. W grze Detached jedna z tych zasad została złamana i HUD został na sztywno przyczepiony do kasku kosmonauty, jednak dzięki defragmentacji na mniejsze elementy i autocentrowaniu zachowuje pozostałe zasady tworzenia gier VR. Ostatni wykład tej ścieżki wygłosił Andrzej Mazur “Czy tworzenie gier HTML5 się opłaca?“. Temat wzbudził zainteresowanie wielu uczestników, którzy chętnie wysłuchali zaleceń prelegenta odnośnie rozpoczęcia swojej przygody z grami HTML5. Narzędzia takie jak Phaser czy js.breakouts okazały się niezbędne, ale nie jedyne! Wiele środowisk do tworzenia aplikacji natywnych posiada już funkcje eksportowania do HTML5. A co z monetyzacją? Rozwiązanie okazało się proste oprócz reklam i kupowania wewnątrz aplikacji, dobrym sposobem zarobku jest udzielanie licencji. Całe wydarzenie, chociaż z drobnymi problemami logistycznymi na początku - wyszło świetnie! Doskonale dobrani prelegenci chętnie dzielili się wiedzą jeszcze kilka godzin po swoich wystąpieniach, a partnerzy zadbali o networking w przerwach między kolejnymi prelekcjami. Organizatorzy sprostali swojemu zadaniu - trzymam za nich kciuki, by następna edycja była równie dobra, jak tegoroczna. [gallery columns="4" ids="22532,22533,22534,22535"] ——— podstawowe dane o tym wydarzeniu: nazwa wydarzenia: 4Developers 2016 data: 11.03.2016 miejsce: WarszawaBlog - najnowsze wpisy
Zebraliśmy dla Was informacje, jakie treści najczęściej czytaliście w Crossweb w minionym roku. W ten sposób powstał ran
Jako entuzjastka nowych technologii i regularna uczestniczka branżowych wydarzeń, zawsze szukam konferencji, które nie t
Rok 2025 zapowiada się jako kolejny krok w rozwoju HR, pełen innowacji, wyzwań ifascynujących wydarzeń, które będą miały
Strony www dla firm zbudowane na miarę. O, jak dobrze to brzmi... i zaskakująco trafnie, jeśli bierzesz pod uwagę, jak d
WaysConf to dwudniowa konferencja dla wszystkich osób związanych z szeroko pojętym środowiskiem UX – projektantów, badac