Kontynuujemy podsumowanie 2024 roku. Tym razem przyjrzeliśmy się danym dotyczącym wystapień. I po raz drugi publikujmy w
Czy warto transmitować wydarzenia online?
Czymże jest wydarzenie bez uczestników? Organizacja wydarzeń nie jest jedynie sztuką dla sztuki, więc naturalne jest, że zależy nam — organizatorom — aby na naszych eventach pojawiało się jak najwięcej osób. Zachęcamy je do tego na różne sposoby, ale często już sama renoma wydarzenia gwarantuje błyskawiczną sprzedaż wejściówek.
Zawsze jednak znajdą się osoby, które nie będą w stanie pojawić się mimo najszczerszych chęci. Nie każdemu pasuje termin, nie każdy może dojechać, zniechęca też konieczność noclegu w obcym mieście, a czasami coś zwyczajnie wypadnie w ostatniej chwili. W takich sytuacjach zainteresowani coraz częściej pytają o streaming online.
Czy warto transmitować wydarzenia online? Jakie szanse, a jakie zagrożenia stwarza streaming konferencji i meetupów? Jakie korzyści i ryzyka ze sobą niesie?
Dlaczego warto transmitować wydarzenia online?
Różnorodne transmisje w internecie są już częścią codzienności wielu osób — zwłaszcza tych, które pracują w branżach technologicznej, marketingowej czy zajmują się szeroko pojętym biznesem online. Dlaczego warto transmitować wydarzenia online? Powodów jest przynajmniej kilka.
Szansa dla tych, którzy nie mogą przyjść
Na każdą grupę uczestników, którzy pojawią się na miejscu wydarzenia, przypada grupa osób, które z różnych powodów nie mogły wziąć udziału. Nagłe przeziębienie lub zmiana planów, przespanie sprzedaży biletów, zbyt duża odległość lub niepasująca data — te wszystkie problemy można rozwiązać transmisją online. Każdy zainteresowany będzie mógł obejrzeć interesujące go prelekcje w dogodnych dla niego warunkach.
Większa liczba odbiorców
Ten punkt wynika z powyższego. Streaming wydarzenia to szansa na większą liczbę uczestników — wbrew pozorom, nie tylko online. Jeśli uczestnikom spodoba się to, co zobaczą, część z nich z dużym prawdopodobieństwem będzie zainteresowana fizycznym udziałem w kolejnej edycji.
Możliwości dla sponsorów
Przerwy kawowe, obiadowe i techniczne można wykorzystać na pokazanie widzom materiałów reklamowych od sponsorów i partnerów wydarzenia. To ciekawa, atrakcyjna propozycja, która może pomóc pozyskać wsparcie dla wydarzenia.
Wzrost zasięgów
Jeśli zdecydujesz się na transmisję wydarzenia na Facebooku, możesz liczyć na wzrost zasięgu — nawet jeśli nie wesprzesz akcji płatną reklamą. Algorytm Facebooka faworyzuje treści video, dlatego warto skorzystać z możliwości zyskania większego rozgłosu i rozpoznawalności.
Wybór narzędzi
Streaming wydarzenia można przeprowadzić za pomocą mediów społecznościowych — odpowiednie funkcje oferują Facebook, YouTube, a nawet Instagram. Ponadto na rynku znajdziemy wiele narzędzi, które zapewniają transmisje live na najwyższym poziomie. Praktycznie każdy — niezależnie od budżetu — jest w stanie wybrać coś dla siebie.
Dlaczego nie warto transmitować wydarzeń online?
Jak to w życiu bywa, każdy kij ma dwa końce. Transmisja wydarzeń online ma także wady, które też trzeba wciąć pod uwagę, rozważając skorzystanie z tego rozwiązania.
Mniejsza liczba uczestników na miejscu
Jeśli zbyt wielu użytkowników skusi się na oglądanie prelekcji z domowej kanapy, miejsce wydarzenia może świecić pustkami. A to zrobi złe wrażenie na osobach, które przyszły, nie zapewni spodziewanego zainteresowania stoiskami sponsorów i odbije się na ogólnym wizerunku eventu. To oczywiście bardzo czarny scenariusz, jednak nawet takie możliwości należy brać pod uwagę.
Ryzyko niezadowolenia osób, które polowały na wejściówki
”Jedni muszą ustawiać budzik i polować na bilety lub płacić za wejściówki, a tu się okazuje, że będzie streaming za darmo?!” Niestety, trzeba liczyć się z głosami niezadowolenia ze strony osób, które musiały poświęcić swój czas i/ lub pieniądze, aby dostać się na wydarzenie.
Powyższy problem częściowo rozwiązuje opłata za dołączenie do streamingu, jednak to z kolei wiąże się z większym wysiłkiem organizacyjnym i wydatkami na odpowiednie usługi.
Dodatkowe koszty i dodatkowa praca
Przygotowanie live’a z wydarzenia to sporo dodatkowej pracy. Należy przygotować sprzęt, zrobić testową transmisję, a następnie stale czuwać nad transmisją i szybko reagować na ewentualne błędy.
Dodatkowa praca oraz konieczność korzystania z zewnętrznych narzędzi wymagają poniesienia kosztów, które należy ująć w planie wydarzenia.
To w końcu warto czy nie?
Odpowiedź pewnie się Wam nie spodoba, bo brzmi “to zależy”. Należy rozważyć wszystkie wady i zalety transmitowania wydarzenia na żywo. Zrobić analizę SWOT i na podstawie zebranych informacji podjąć decyzję. Jednak trzeba pamiętać, że żadne wyliczenia nie dadzą nam 100-procentowej pewności, czy będzie ona właściwa. To okaże się dopiero po zakończeniu eventu. Niezależnie od efektu, jedno jest pewne — będzie to cenna nauka na przyszłość.
Blog - najnowsze wpisy
Zebraliśmy dla Was informacje, jakie treści najczęściej czytaliście w Crossweb w minionym roku. W ten sposób powstał ran
Jako entuzjastka nowych technologii i regularna uczestniczka branżowych wydarzeń, zawsze szukam konferencji, które nie t
Rok 2025 zapowiada się jako kolejny krok w rozwoju HR, pełen innowacji, wyzwań ifascynujących wydarzeń, które będą miały
Strony www dla firm zbudowane na miarę. O, jak dobrze to brzmi... i zaskakująco trafnie, jeśli bierzesz pod uwagę, jak d
WaysConf to dwudniowa konferencja dla wszystkich osób związanych z szeroko pojętym środowiskiem UX – projektantów, badac